Cu Romulus Vulpescu, Acasă la Eminescu


De Ziua Culturii Naţionale a Românilor mi-a lipsit atât de mult Eminescu, încât mi s-a făcut un dor cumplit de un alt imens al spiritului dacic: Romulus Vulpescu.

Imagine

Prima oară l-am cunoscut prin anii ’80, când am descoperit superbul său volum „Arte & meserii” (apărut parcă prin ’74, sau ’76), în paginile căruia, poezia „Acasă” începea cu un citat din „Doina” lui Eminescu. Cine a trăit în acei ani cu siguranţă îşi mai aminteşte ce însemna pentru orice român să descopere aşa ceva într-o carte tipărită în R.S.R.

Apoi am avut şansa să îl cunosc personal prin 2001, când am realizat un interviu pentru săptămânalul „Cuget românesc” pe care îl făceam pe atunci ca redactor şef. A fost o întâlnire scânteietoare, la care a participat, spre marea mea bucurie şi doamna Ileana Vulpescu. Ce am publicat, am publicat. Dar au mai rămas multe netipărite, nestemate de spirit pe care încă le ţin în arhiva sufletului meu. Mi-e teamă că dacă le scot acum în spaţiul public le pot murdări. Un singur lucru sunt dator să îl spun acum. Este o rugăminte adresată respectuos, dar şi imperativ de poet, ca în interviul tipărit să folosesc „î” din „i”, cu excepţia familiei de cuvinte derivate din România. La fel, în orice text al său pe care îl voi prelua indiferent cu ce ocazie.

 

Acasă

Motto:

„tot românul plînsu-mi-s-a…” – fragment dintr-un poem uitat al unui bard celebru în secolul trecut

Ascultă,
Străine,
Ascultă,
Vecine,
Ascultă-mă bine:

De foame adus,
Tăcut la-nceput,
În casă la mine,
Ţi-am scos şi ţi-am pus,
Din tot ce-am avut,
Şi pîine şi sare,
Şi laptele muls,
Cald, alb, în şiştare,
Pe masă la mine.

De sete supus,
Ai vrut de băut,
Pe masă la mine,
Ţi-am scos şi ţi-am pus
În cană de lut,
Şi vin, şi licoare,
Şi dulcele must
Fierbînd în ulcioare
În casă la mine.

De trudă răpus,
Căzut ai zăcut
În casă la mine.
Ţi-am scos şi ţi-am pus
Curat aşternut:
Şi ierburi, şi floare,
Şi piele de urs
Tîlhar de mioare
În casă la mine.

Şi… nu te-ai mai dus:
Tribut mi-ai cerut:
Pe masă la mine.
M-ai scos şi mi-ai spus:
“Aici m-am născut!
Sînt mare şi tare!”
Credeai că m-ai smuls
– Punîndu-mă-n fiare-
Din tot ce-i “la mine”?

Ascultă,
Străine,
Ascultă,
Vecine,
Ascultă-mă bine:

La mine,
La prag,
A fost vălmăşag
De haite cu steag…
Ca valul s-au spart:
Zbătură-se-n ştreang!
În pulbere zac.

La mine,
La curţi,
Veneau lacomi mulţi:
Mai mari, mai temuţi,
De-un cap sînt mai scurţi.

La mine,
La porţi,
E rînjet de colţi,
E plesnet de glonţi,
E umblet de hoţi…
Se spulberă toţi
Subt brazda mea morţi.

Asculte, oricine
Asculte-mă bine:

În numele meu,
N-are loc viclenia.
În numele meu,
Am topit omenia.

Dar tu seama ţine,
Străine:

În numele meu,
Înflorit cum e iia,
Mai e şi Mânia.

Vine vremea

Vine o vîrstă, vine o veste, vine o vreme,

Vine o vamă, vine o voce, vine, cheamă,
Cheamă ziua, cheamă ora, cheamă clipa tuturora.
Cheamă, pleacă, vine, este !

Vine vama să-mi măsoare porţia de har,
Vine vama cu închisoare, căci am fost tîlhar.
Vine ziua să coboare discul meu solar,
Vine ziua să fiu boare, cer şi aer clar.

Vine vestea să-mi strecoare că respir mai rar,
Vine vestea că-i răcoare pe itinerar,
Vine ora care doare, scrisă în calendar,
Vine ora ca odoare să vă las în dar.

Vine vîrsta cînd dogoare patul de coşmar,
Vine vîrsta de rigoare şi de somn sumar.
Vine clipa să înfioare mitul necesar,
Vine clipa cînd mioare în folclor tresar.

Vine vremea la izvoare să mă întorc deci iar,
Vine vremea să dau floare, poate fructe chiar.
Vine o vamă, vine o voce, vine, cheamă
Cheamă, pleacă, vine, este !

Leave a Reply

Camelia Radulian

Poezie si proza

ISTORII REGĂSITE

Probabil cel mai bun blog de istorie!

cuvinte23

intr-o lume îmbâcsită de material o mai fi loc pentru vis?

Balaurul Român

Virtus Romana Rediviva

CRONICA [R]

If you're walking through hell, keep walking.

Byzantine Alchemy

Words from Eastern Roman Empire

Valea Frumoasei

Expoziţia de artă fotografică „Eşti floare de dor, Basarabie!”

petitie catre vremurile odioase

Just another WordPress.com weblog

Vinul din Cluj

Cuvinte despre vinuri incercate, degustari si evenimente, calatorii si retete

Adrian Mangu

blogger civic și literar

Micael Nicolas's Blog

Simt ,deci înţeleg !

Secretele Istoriei cu Alexandru Moraru

Adevărul trebuie cunoscut,chiar dacă e urât şi imoral !

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

Stefanteris's Blog

Just another WordPress.com weblog

