“Profesioniştii” presei: planorul rămas fără combustibil


E ora 16 şi 12 minute. În timp ce scriam, ascultam Antena 3. În opinia mea este cam singurul post “digerabil”. Deodată aud ceva incredibil. Cică lângă Câmpina s-a prăbuşit un planor pentru că a rămas fără… combustibil (sic!). Instinctiv m-am dus direct la enciclopedie şi verific. Ei bine, este aşa cum ştiam şi eu: “Un planor este o aerodină cu aripi fixe (un aeroplan) fără motor. Planorul are o configurație aerodinamică similară unui avion, dar se menține în zbor grație curenților ascendenți din atmosferă”. Ca incultura să fie şi mai evidentă, prezentatoarea apelează şi la reporteriţa din teren care, întotdeauna, “ştie mai multe” (unul din multele şabloane enervante). Fătuca în cauză plusează şi adaugă că planorul prăbuşit a rămas fără… kerosen. Mie mi se pare că subiectul ţine de cultura generală elementară, să ştii că planorul nu zboară cu nici un fel de combustibil. Chiar şi atunci când decolează, este tractat de un avion cu motor până ajunge pe curenţii de aer pe care planează.

Nu pot să îmi reprim o întrebare ce îmi revine de câte ori aud tâmpenii, mai ales la un post pe care, în general, îl apreciez: câţi bani o lua în fiecare lună o astfel de persoană? Când mă gândesc câţi scriitori şi jurnalişti profesionişti nu au ce mânca, e normal să mă irit. La fel cum mă irit când vreo reporteriţă trânteşte tâmpenii printre agasante “ăăă” şi “îmmm”. Ei, dar asta e Românica în care ni se cerşeşte acum votul: eu rămân cu iritarea, iar pupezele astea bâlbâite şi inculte rămân cu banii mulţi şi nemeritaţi.

Mi-e groază când mă gândesc că o mulţime de copii ascultă astfel de “informări” şi asimilează o sumedenie de noţiuni deformate. Mai ales când vin de la un post care – nu-i aşa? – “promovează inteligenţa, susţine excelenţa”. Halal!

ACTUALIZARE (adică, pre limba de rumeguş postdecembristă, UPDATE): Aseară, la unul din buletinele de ştiri ale Antenei 3, aceeaşi prezentatoare revine cu ştirea la fel de deformată, cu planorul rămas fără kerosen. Noroc că unul dintre intervievaţii de la faţa locului a clarificat problema: era un motoplanor, nu un planor. Ceea ce e altceva! Dar nici aşa, când un om care se pricepe foloseşte termenul corect, “profesionista” nu s-a corectat. Ce, o fi vreo mare diferenţă între planor şi motoplanor? Da! Este. Şi încă una mare. Cam aceeaşi dintre jurnalist şi gurnalist.

Leave a Reply

ISTORII REGĂSITE

Probabil cel mai bun blog de istorie!

cuvinte23

intr-o lume îmbâcsită de material o mai fi loc pentru vis?

Balaurul Român

Virtus Romana Rediviva

CRONICA [R]

If you're walking through hell, keep walking.

Byzantine Alchemy

Words from Eastern Roman Empire

Valea Frumoasei

Expoziţia de artă fotografică „Eşti floare de dor, Basarabie!”

petitie catre vremurile odioase

Just another WordPress.com weblog

Vinul din Cluj

Cuvinte despre vinuri incercate, degustari si evenimente, calatorii si retete

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

Adrian Mangu

blogger civic și literar

Micael Nicolas's Blog

Simt ,deci înţeleg !

Secretele Istoriei cu Alexandru Moraru

Adevărul trebuie cunoscut,chiar dacă e urât şi imoral !

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

Stefanteris's Blog

Just another WordPress.com weblog

