Dincolo de eticheta…


Genial în sinceritatea frazării simple a complicatelor lui gânduri, Fănuş Neagu a rămas celebru prin enumerarea calităţilor care definesc un vin bun: “să fie rece, alb, sec, mult şi… gratis”. Mă rog, astea erau cerinţele Maestrului…

Îmi aduc aminte, în acest context, de prima mea întâlnire în spaţiul public cu un mare vin. Era chiar la începutul revistei, pe când ea se numea Wine industry. Am fost invitat atunci la o degustare de vinuri de la Chateau Rotschild, organizată la Hotel Marriott. Foială mare, invitaţi cu pretenţii, presă multă (şi “de specialitate”, şi “profană”)… Somelierul, Florin Voica, cu frac, papion, tasse du vin la gât, şorţ inscripţionat cu Ruinart, era chiar impresionant. În fine, intră vinul în scenă (adică în pahare). Ascultând ce ne citea Florin Voica din hârtiile sale, adulmecam şi eu paharul, îl priveam când dintr-o parte, când din alta, pentru a gusta în cele din urmă unul din vinurile despre care, până atunci numai auzisem. Ce să spun? Dezamăgire pe toată linia. Nu pricepeam ce poate fi atât de “mare” la acel vin care mie mi se părea exterm de comun, chiar banal. După gustul şi educaţia mea oenologică de atunci, eram convins că la noi în ţară sunt multe vinuri peste acel ciudat Rotschild. Şi mă împinge Necuratul nu numai să gândesc astfel de blasfemii, ci şi să le exprim cu glas tare. Să nu vă spun ce priviri reprobatoare mi-am atras. În spatele lor citeam lesne şi comentariile nerostite, de genul “uite, bă, şi ţăranul ăsta, ce ştie el ce e şofranul?”… În schimb, ostentativ, am început să aud în jur aprecieri de genul “Extraordinar!”, “Minunat!”, “Da, este inconfundabil! E Rotschild!”. În schimb, nimeni nu a riscat un comentariu profesionist, aşa cum am auzit mai târziu la alte degustări, unde au participat nume grele, de calibrul profesorului Stoian, al lui Liviu Grigorică, Lucia Pîrvu, Cătălin Păduraru, Balla Geza ş.a. Atunci, pe loc, mi-a fost ruşine de neîndemânarea mea de a-mi ascunde neştiinţa. Măcar să fi tăcut… Dar după un timp, povestind secvenţa chiar lui Florin Voica, acesta a râs şi mi-a explicat că, până la urmă, nu mă înşelasem. Sau, mai bine zis, nu foarte mult. Mi-a povestit, din culise, cum acele vinuri (de altfel, cu adevărat mari) fuseseră aduse cu mare întârziere. De la avion, au fost luate în grabă, trântite la nimereală într-o maşină care le-a zgâlţâit cu nădejde până la hotel. Aici, în altă cursă contra cronometru, ospătarii le-au azvârlit direct în sala de degustare, unde au început să le debuşoneze aşa cum se pricepeau şi ei, răsucind sticla în tirbuşonul ţinut fix (asta am văzut-o cu ochii mei!). Servite agitate, la o temperatură total neindicată şi puse în pahare incorecte, ce altceva puteau spune acele vinuri decât banalităţi?!

Leave a Reply

Camelia Radulian

Poezie si proza

ISTORII REGĂSITE

Probabil cel mai bun blog de istorie!

cuvinte23

intr-o lume îmbâcsită de material o mai fi loc pentru vis?

Balaurul Român

Virtus Romana Rediviva

CRONICA [R]

If you're walking through hell, keep walking.

Byzantine Alchemy

Words from Eastern Roman Empire

Valea Frumoasei

Expoziţia de artă fotografică „Eşti floare de dor, Basarabie!”

petitie catre vremurile odioase

Just another WordPress.com weblog

Vinul din Cluj

Cuvinte despre vinuri incercate, degustari si evenimente, calatorii si retete

Adrian Mangu

blogger civic și literar

Micael Nicolas's Blog

Simt ,deci înţeleg !

Secretele Istoriei cu Alexandru Moraru

Adevărul trebuie cunoscut,chiar dacă e urât şi imoral !

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

Stefanteris's Blog

Just another WordPress.com weblog

