Cel mai elegant instrument de comunicare: limbajul vinului


Vinul nu este numai o „fiinţă lichidă vie”, cum spunea Păstorel, ci încă una extrem de comunicativă. Vinul vorbeşte şi cu el se pot purta chiar interesante dialoguri. Ca să nu mai spunem cât se vorbeşte despre vin. Mai mult, el poate purta şi solia unor mesaje, transmiţându-le exact. Pe scurt, este unul dintre cele mai elegante instrumente de comunicare, evident atunci când i se cunoaşte şi când i se foloseşte corect limbajul.

Până nu demult, în România aproape că se pierduse arta de a stăpâni limbajul vinului. Cu excepţia unui cerc restrâns de buni cunoscători, marea majoritate a publicului – cel căruia de fapt se adresează nobila licoare – vorbeau cu vinul mai mult „prin semne”. O ofertă săracă, monopolizată de câţiva coloşi ai producţiei de vinuri făcute industrial, „la menghină”, nu putea genera decât un limbaj sărac şi încă şi acela deprins, lăutăreşte, după ureche.

Însă, odată cu lărgirea ofertei autohtone şi cu acerba competiţie generată de apariţia în număr tot mai mare a ofertei din ţările cu tradiţie bogată şi neîntreruptă, odată cu excursiile din ce în ce mai multe ale românilor prin marile podgorii ale lumii, publicul nostru a început să redeprindă arta de a vorbi cu vinul şi despre el, dar şi pe cea de a-l asculta.

Cel puţin în ultimii cinci ani, am remarcat o îmbucurătoare creştere a acţiunilor organizate de mari companii (aşa numitele „team building-uri”) în care principalul instrument de comunicare ce polarizează interesul tuturor este tocmai vinul. Somelierii, altfel încă ignoraţi în propriul domeniu, al restauraţiei, sunt din ce în ce mai solicitaţi pentru acest gen de acţiuni.

În aceeaşi perioadă şi plecând tot din zona marilor concerne, a apărut şi la noi moda cadourilor de companie, în care vinul a început să fie o prezenţă constantă. Cu prilejul principalelor sărbători, sau al unor jubileuri marcante, aceste companii comunică bucuria momentului prin diverse cadouri oferite angajaţilor, sau partenerilor. Între ele, vinul figurează mereu la loc de cinste. Din păcate, unii încă se confruntă cu o dilemă: ce vin punem în coşuleţul de Paşte, sau în cel de Crăciun? Asta este o problemă pe care nu mulţi o pot rezolva, tocmai pentru că încă nu stăpânesc limbajul vinului. Selecţia este făcută încă adesea la nimereală, vinul ales neavând nici o legătură cu mesajul dorit a fi transmis. E ca şi cum, tu, român, ai trimite un chinez care nu îşi cunoaşte decât propria limbă să transmită un mesaj unui arab vorbitor doar al limbii sale materne. În astfel de cazuri, consultarea unui somelier este soluţia ideală, aşa cum cei care nu cunosc o anumită limbă străină apelează la serviciile unui interpret.

Şi în lumea degustătorilor avem o situaţie similară. Sunt degustători profesionişti care ştiu să discute cu orice vin şi sunt alţii, semidocţi, care copiază câteva fraze stereotip de la primii, repetându-le papagaliceşte şi unde e cazul, şi unde nu este. În aceste cazuri, ridicolul survine inevitabil la un moment dat, decantând impostura de profesionalism.

Ar mai fi un capitol sensibil care rămâne de rezolvat, şi anume modul cum este comunicat vinul pe piaţă. Aici suntem încă deficitari, o vină evidentă având-o acei producători care continuă să se bâlbâie, oscilând între propriile orgolii şi calitatea reală a vinurilor lor.

Oricum, dacă privim în urmă, nu putem să nu remarcăm totuşi evidenta evoluţie pozitivă a raporturilor dintre vin şi iubitorii săi, dintre cei câţiva producători autohtoni de top şi consumatori. Este cert că lumea începe să deprindă în proporţie tot mai mare limbajul corect în care trebuie să se comunice cu vinul şi în care el trebuie să fie comunicat.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

ISTORII REGĂSITE

Probabil cel mai bun blog de istorie!

cuvinte23

intr-o lume îmbâcsită de material o mai fi loc pentru vis?

Balaurul Român

Virtus Romana Rediviva

CRONICA [R]

If you're walking through hell, keep walking.

Byzantine Alchemy

Words from Eastern Roman Empire

Valea Frumoasei

Expoziţia de artă fotografică „Eşti floare de dor, Basarabie!”

petitie catre vremurile odioase

Just another WordPress.com weblog

Vinul din Cluj

Cuvinte despre vinuri incercate, degustari si evenimente, calatorii si retete

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

Adrian Mangu

blogger civic și literar

Micael Nicolas's Blog

Simt ,deci înţeleg !

Secretele Istoriei cu Alexandru Moraru

Adevărul trebuie cunoscut,chiar dacă e urât şi imoral !

WordPress.com

WordPress.com is the best place for your personal blog or business site.

Stefanteris's Blog

Just another WordPress.com weblog

%d bloggers like this: